• -

Opel Corsa P060B

Een verstopte Opel Corsa

Een nieuwe uitdaging komt bij ons binnen rollen. Een Opel Corsa D 1.3 diesel kwam niet boven de 1500 toeren en had geen vermogen. De auto reed niet harder dan 25 km/h en er brandde een motorstoringslampje. Tijd voor een eerste diagnose. We lezen de computer uit en foutcode P060B-32 komt naar voren. De omschrijving bij de fout luidt: ‘Vervang de ECU’. Duidelijk verhaal.

Diagnose

Met de heldere uitleg van deze foutcode gaan we een verder diagnose stellen. We gaan op zoek naar de motor ECU. Deze zit goed verstopt onder de paravan. De ECU is niet het enige wat verstopt zit. De afvoer van de paravan zit ook vol met blad en troep. Het vocht kon hierdoor niet weg en bleef in de paravan staan. Met als gevolg: een door vocht aangetaste ECU. We demonteren de ruitenwissers, de paravanplaat en de ruitenwissermotor met stangenstelsel. Nu hebben we goed zicht op de ECU. Als we de buitenkant van de motorcomputer bekijken, krijgen we al een naar gevoel. De buitenkant van de ECU is helemaal wit uitgeslagen, we zijn benieuwd wat de binnenkant ons biedt.
Na het losschroeven van de ECU werd ons onderbuikgevoel werkelijkheid. Veel componenten waren aangetast door de vocht en enkele printbanen waren vergaan. We besloten eerst te kijken of er misschien een gebruikte ECU beschikbaar is. We kunnen de gegevens van de originele ECU overzetten in een gebruikte ECU. Na een online aanvraag te hebben gedaan, kregen we twee reacties. Beide ECU’s die werden aangeboden, zagen er nog veel slechter uit dan die van ons. Dat was dus ook geen optie. We besloten in overleg met de klant om de originele ECU te gaan repareren.

ECU reparatie

We beginnen met het schoonmaken van de ECU om te zien wat er allemaal door de vocht was aangetast. Zoals we al hadden gezien, waren er een aantal printbanen weg gerot. We zijn begonnen met herstellen van deze printbanen. Na dit te hebben gedaan, gingen we de ECU testen, maar helaas nog zonder resultaat. We meten verder in de computer en meten nog een aantal defecte componenten. Ook deze worden vervangen, maar helaas nog zonder resultaten. We gaaan de auto nogmaals uitlezen en gaan daarnaast de parameters bekijken. Wat ons opvalt, zijn de regelcomponenten van de dieselinspuiting. Denk hierbij aan de brandstofdruksensor, de brandstofregelklep en de verstuivers. We zien dat de waardes niet kloppen en dan met name de brandstofdruksensor. Wanneer we met een externe voeding een spanning op de signaaldraad zetten, komt de parameter niet overeen met de spanning die wij toevoeren. Er gaat dus iets mis in de signaalverwerking. We meten verder in de computer en meten een aantal defecte regelcomponten. Het vervelende is, dat deze componenten alleen defecten meten als ze los zijn gesoldeerd. Wanneer deze componenten nog op de printplaat zijn gesoldeerd, meten deze nog goed. Na het los halen en doormeten van de componenten en het vervangen van de defecte componenten, testen we de ECU nogmaals. Wat ons al direct opvalt, is dat het motorstoringslampje niet meer brandt. De motor loopt stationair stabieler en na het intrappen van het gaspedaal komt het toerental boven de 1500 toeren. We hebben het probleem dus opgelost! Nu alleen nog de echte oplossing, we maken de afvoer van de paravan schoon, waardoor het water weer weg kan.

Heeft u ook een probleem of storing waar u nog geen oplossing voor heeft? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een berichtje naar info@auto-elektrosalland.nl


  • -
Opel-Mokka-12643636-12660714-12647241-12665802-12649905-12654137-12649905-55597953-12655499-55485062-55485066-55597955-55597949-55597951-12659377-ECU-repair-P0641-P0651-P0697-P06A3-P262B-P0246-P0689

Mokkende Opel Mokka

Mokkende Opel Mokka

Recent kregen wij een Opel Mokka 1.4 turbo binnen die niet meer wou starten. We konden de motor computer niet uitlezen en onder de motorkap hoorden we een relais klapperen. Onze eerste gedachte gaat naar een probleem in de voeding.

Eerste diagnose

We beginnen met een eerste diagnose. Als eerst lezen we de auto uit. Wat al snel opvalt, is dat er geen communicatie is met de motor ECU. Bij een niet communicerende ECU en een klapperend relais hebben we eerst de voedingen van de ECU gecontroleerd. Na een schema te hebben opgevraagd bij de technische servicehelpdesk van Hella konden we beginnen met meten. Gek genoeg waren alle benodigde voedingen en massa’s aanwezig op de ECU. De ECU zou dan toch moeten communiceren.

 

Terug naar klapperende relais. Wat we in het verleden wel eens hebben meegemaakt, is dat de microprocessor van de ECU niet goed meer werkt door een kortsluiting in het 5 volt circuit van de motor. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een defecte sensor. We besluiten de motor ECU los te testen. We sluiten alle benodigde voedingen en massa’s aan, maar helaas zonder resultaat. De ECU communiceert nog niet. Er zit geen probleem in het 5 volt circuit van de auto. Het begint toch echt op een defecte ECU te lijken.

Opel Mokka 12643636 12660714 12647241 12665802 12649905 12654137 12649905 55597953 12655499 55485062 55485066 55597955 55597949 55597951 12659377 ECU repair P0641 P0651 P0697 P06A3 P262B P0246 P0689

Opel Mokka ECU repair

Defecte componenten op de printplaat

We besluiten de ECU los te maken en te meten op de printplaat. Op het oog zien we geen verbrande of defecte componenten. We gaan aan de hand van datasheets de componenten in de motor ECU controleren. We sluiten de voedingen en de massa’s weer aan en beginnen met meten. Na een aantal metingen, merken we dat er een gedeelte van de computer een te lage spanning heeft. Dit veroorzaakt ook het klapperende relais. We maken een noodoplossing, om te kijken wat de reactie van de auto is. Het relais klappert niet meer, maar de auto wil nog niet starten. Ook kunnen we de motor ECU nog niet uitlezen. We zijn op het juiste spoor, even verder zoeken nog. Na een aantal metingen komen we er achter dat een aantal componenten het hebben begeven. Na het vervangen van deze componenten volgt de grote test. We bouwen de computer terug in de auto, lezen de gehele auto uit en zien dat we weer communicatie hebben met de motor ECU. Na het omdraaien van de contactsleutel start de motor ook en slaat aan. Het probleem is weer opgelost. De mokkende Opel Mokka kan de weg weer op, zonder te mokken!.

 

 


Made in Deventer

Category : Nieuws

Auto Elektro Salland

In 2016 is Auto Elektro Salland opgericht door Tijs Wagemans en Noortje Kolkman uit Lettele. Het bedrijf is gespecialiseerd in reparatie en revisies van auto- en camper-elektronica. In de praktijk betekent dit veel reparaties aan printplaten. Het bedrijf is hard gegroeid sinds de oprichting.

Tijs: “We merken dat we een grote en gewilde expertise hebben opgebouwd. Er zijn in Nederland maar een paar bedrijven die reparaties aan printplaten aanbieden.” Dank zij een grote mailing aan alle garage- en camperbedrijven, gecombineerd met een online strategie, is een bestand van ongeveer 450 klanten opgebouwd. Dit bestand groeit wekelijks met enkele nieuwe klanten. Dit is ook niet voor niets. Reparatie van een printplaat is veel goedkoper dan een nieuwe bestellen. Een nieuwe printplaat kost al gauw rond de 5.000 euro, afhankelijk van het type.

Daarnaast kan de herstelde printplaat eenvoudig weer geïnstalleerd worden. Bij een nieuwe printplaat moet alles opnieuw geprogrammeerd worden, wat ook extra tijd en geld kost. Bijkomende is de duurzaamheid: je gooit ook niets weg. Het komt voor dat sommige systemen dermate oud zijn dat reparatie van de printplaat de enige optie is, omdat deze printplaten niet meer leverbaar zijn.

Veel printplaten worden per post verzonden, gerepareerd en weer retour gezonden. De focus ligt op de automotive-klanten.  In toenemende mate worden ook printplaten uit andere systemen naar Auto Elektro Salland verzonden. Tijs: “Een printplaat is een printplaat dus dat maakt ons in principe niet uit. We hebben bijvoorbeeld printplaten voor industriële deuren, landbouwmachines en telefooncentrales gerepareerd.”

Naast veel binnenlandse vraag (o.a. van Forddealers) komen er in toenemende mate buitenlandse klanten naar Auto Elektro Salland.  Zo komen via internet steeds meer klanten uit Scandinavië en Duitstalige landen naar Auto Elektro Salland.  Daarnaast wonen veel Nederlanders (semipermanent) met hun campers in het buitenland en zij weten Auto Elektro Salland ook te vinden.

Toekomst

Auto Elektro Salland wil serieus werk maken van de Duitse markt, gezien de toenemende vraag uit dat land. Een eerste stap is de ontwikkeling van een Duitstalige website.

 

Exportlanden: België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Griekenland, Zweden, Noorwegen.

Tijs Wagemans - Noortje Kolkman

https://www.madeindeventer.com/exportbedrijf/Auto-Elektro-Salland

 


Contact

Auto Elektro Salland
Bathmenseweg 21
7434PW Lettele
0570-551747
info@auto-elektrosalland.nl

Neem contact met ons op

Auto Elektro Salland

Bathmenseweg 21

7434PW Lettele (Deventer)

0570-551747

info@auto-elektrosalland.nl