• -
Suzuki Swift accupakket reparatie

Laad maar! Suzuki Swift Smart Hybrid

Category : Nieuws

Laad maar!

‘Hoi Tijs, ik heb een probleem met een accupakket van een Swift Smart Hybrid. Het accupakket is leeg en wil niet meer opladen. Daarnaast knippert het start/stop lampje en zit er een storing in het accupakket die we niet kunnen wissen. Volgens Suzuki is dit probleem niet op te lossen en moet het accupakket vervangen worden.’

‘Goedemiddag Harry, laten we eens kijken wat we kunnen doen. Is het mogelijk om een diagnose te stellen met de auto er bij?’. Uiteraard is dit mogelijk en de Suzuki Swift Smart hybrid wordt naar ons toe gebracht.

Diagnose

Mild hybride auto’s heten bij Suzuki Smart Hybrid. Een startgenerator (ISG) vormt het hart van een mild hybride auto. Die doet ook dienst als elektromotor. Een mild hybride auto kan echter niet alleen op zijn elektromotor rijden. De smart Hyrbid heeft een 24 volt startgenerator, hierdoor is het nodig om een extra accupakket te monteren.

Suzuki Swift accupakket reparatie

Suzuki Swift accupakket reparatie

Onder de bestuurdersstoel zit een extra accupakket gemonteerd. Dit accupakket blijkt leeg te zijn, met de foutcode dat de accu is ontladen. Deze foutcode is niet te wissen, wij vermoeden dat deze fout niet te wissen is i.v.m. veiligheidsvoorschriften. We besluiten eerst de accu bij te laden en dan verder te kijken. Zodra de accu is geladen zien we deze in de parameters weer op 100% staan, maar de foutcode is niet te wissen.

Reparatie

Zoals eerder gemeld, krijgen we het idee dat de foutcode uit veiligheidsvoorschriften niet te wissen is. Het lijkt op crash data in airbag modules, deze data moet met speciale software worden verwijderd. Helaas kunnen we weinig informatie vinden over deze foutcode. We besluiten de microprocessor uit te lezen en uitgelezen data doormiddel van een compiler te lezen. Na veel onderzoek vinden we de locatie van de foutcodes en de betreffende foutcode. Op deze manier kunnen we de software aanpassen om de foutcode te kunnen wissen. De aangepaste software schrijven wij terug in de microprocessor en plaatsen de printplaat terug in het accupakket. We sluiten de het accupakket, met opgeladen accu, weer aan. We lezen de foutcodes opnieuw en kunnen nu alle foutcodes wissen. Het accupakket wordt tijdens het rijden weer geladen en het start/stop lampje knippert niet meer. Het probleem is verholpen en de auto kan weer opgehaald worden.

Heeft u ook een probleem of storing met uw elektrische auto? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een mail naar info@auto-elektrosalland.nl.

 


Laad maar! – Opel Ampera

Category : Nieuws

Laad maar! – Opel Ampera

Een telefoontje van de Opel dealer: ‘Kunnen jullie toevallig ook een accupakket van een Opel Ampera van 2013 repareren? Een nieuwe is niet meer leverbaar en Opel kan dit accupakket niet repareren voor ons. Heb jij hier ervaring mee?’.

Wij hebben nog geen ervaring met deze accupakketten, maar wij willen de uitdaging wel aan gaan. Ik besluit om langs te gaan bij de Opel dealer, om eerst het één en ander te bekijken en te overleggen. Tijdens het bezoek aan de dealer nemen we het besluit om de uitdaging aan te gaan. De Opel dealer demonteert het accupakket en brengt deze bij ons in de werkplaats.

Diagnose

De klacht van het accupakket is dat het niet meer oplaad aan de laadpaal, tijdens het rijden wordt de accu wel geladen door de brandstofmotor. Hieruit kunnen wij concluderen dat het accupakket niet kapot is, maar de regelelektronica die dit aan hoort te sturen.

EV reparatie

Opel Ampere accupakket reparatie

We volgen de veiligheidsinstructies volgens de NEN 9140 norm en besluiten het accupakket los te nemen om eens te kijken hoe het accupakket is opgebouwd. Het accupakket is weer opgebouwd uit 4 losse accupakketten en een regelmodule. We meten de accupakketten door, deze geven allemaal de waarde die op de buitenkant staat. Dit is allemaal in orde. We demonteren de regelmodule en gaan op onderzoek uit.

Reparatie

Bij het loshalen van de printplaat in de regelmodule zien we het al, een donkere plek op de printplaat. Er heeft te veel stroom door de printplaat gelopen. Doordat er te veel stroom door de printplaat is gelopen, zijn er diverse componenten en printbanen kapot of zelfs verbrand. Omdat het om een multilayer printplaat gaat, is het een flinke klus om te achterhalen hoe alles is aangesloten en hoe verdwenen printbanen hebben gelopen. Na veel intensief zoekwerk hebben wij de printplaat kunnen herstellen. De regelmodule hebben wij weer ingebouwd en het accupakket weer dicht gemaakt. De Opel dealer heeft het accupakket opgehaald en gemonteerd. Na een aantal testen, die allen goed zijn verlopen, is de auto afgeleverd aan de klant die weer aan de laadpaal kan laden.

Opel Ampere accupakket reparatie

Heeft u ook een probleem of storing met uw elektrische auto? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een mail naar info@auto-elektrosalland.nl.

 


Renault Zoë zoe laadproblemen storing krachtstroom laadpaal • DTC 061263 (P0612-63) • DTC 064913 (P0649-13) • DTC 066931 (P0669-31) • DTC 069024 (P0690-24) • DTC 0671F5 (P0671-F5) netstroom 230 volt 380

Laad maar! – Renault Zoë laadprobleem

Category : Nieuws

Laad maar!

‘Wie zegt dat elektrisch rijden alle omstandigheden aan kan?’

Afgelopen week kregen wij een Renault Zoë binnen. Deze elektrische auto kon niet meer opgeladen worden via 3 fasen (krachtstroom). De kosten op de offerte bij de dealer liepen hoog op. Via GMTO werden zij doorverwezen naar Auto Elektro Salland.

Renault Zoë zoe laadproblemen storing krachtstroom laadpaal •DTC 061263  (P0612-63) •DTC 064913 (P0649-13) •DTC 066931 (P0669-31) •DTC 069024 (P0690-24) •DTC 0671F5 (P0671-F5) netstroom 230 volt 380

Renault Zoë met laadproblemen

Diagnose

Allereerst hebben we een diagnose gesteld door het voertuig volledig uit te lezen. De volgende foutcodes kwamen aan de orde:

  • DTC 061263  (P0612-63)
  • DTC 064913 (P0649-13)
  • DTC 066931 (P0669-31)
  • DTC 069024 (P0690-24)
  • DTC 0671F5 (P0671-F5)

Aan de hand van de foutcodes hebben we via het Renault New Dialogys informatie ingewonnen over deze foutcodes. Daarin kwam het TSB (technisch service bulletin) naar voren waarin we metingen hebben uitgevoerd aan het ingangsfilter. Door uitvoerig onderzoek met de multimeter is de sluiting gemeten in de nul leiding en de fase.

Renault Zoë zoe laadproblemen storing krachtstroom laadpaal •DTC 061263  (P0612-63) •DTC 064913 (P0649-13) •DTC 066931 (P0669-31) •DTC 069024 (P0690-24) •DTC 0671F5 (P0671-F5) netstroom 230 volt 380

Metingen aan het BCB ingangsfilter

Renault Zoë zoe laadproblemen storing krachtstroom laadpaal •DTC 061263  (P0612-63) •DTC 064913 (P0649-13) •DTC 066931 (P0669-31) •DTC 069024 (P0690-24) •DTC 0671F5 (P0671-F5) netstroom 230 volt 380

Metingen verricht aan het ingangsfilter van de Renault BCB

Reparatie

Nadat we het probleem hebben vastgesteld, hebben we het BCB laadapparaat gedemonteerd en doorgemeten. Hierin bevinden zich de printplaten. Allereerst hebben we de werking van het systeem in kaart gebracht. Op één van de printplaten zijn we een aantal defecte componenten tegengekomen die deze sluiting hebben veroorzaakt.

Renault Zoë zoe laadproblemen storing krachtstroom laadpaal •DTC 061263  (P0612-63) •DTC 064913 (P0649-13) •DTC 066931 (P0669-31) •DTC 069024 (P0690-24) •DTC 0671F5 (P0671-F5) netstroom 230 volt 380

Diverse printplaten van de Renault BCB

We hebben de defecte componenten vervangen. Vervolgens hebben we alles weer ingebouwd en de sluiting is verholpen. De Renault Zoë kan weer opgeladen worden door middel van  230V/krachtstroom.

Heeft u ook een probleem of storing met uw elektrische auto? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een mail naar info@auto-elektrosalland.nl.


  • -

Opel Corsa P060B

Een verstopte Opel Corsa

Een nieuwe uitdaging komt bij ons binnen rollen. Een Opel Corsa D 1.3 diesel kwam niet boven de 1500 toeren en had geen vermogen. De auto reed niet harder dan 25 km/h en er brandde een motorstoringslampje. Tijd voor een eerste diagnose. We lezen de computer uit en foutcode P060B-32 komt naar voren. De omschrijving bij de fout luidt: ‘Vervang de ECU’. Duidelijk verhaal.

Diagnose

Met de heldere uitleg van deze foutcode gaan we een verder diagnose stellen. We gaan op zoek naar de motor ECU. Deze zit goed verstopt onder de paravan. De ECU is niet het enige wat verstopt zit. De afvoer van de paravan zit ook vol met blad en troep. Het vocht kon hierdoor niet weg en bleef in de paravan staan. Met als gevolg: een door vocht aangetaste ECU. We demonteren de ruitenwissers, de paravanplaat en de ruitenwissermotor met stangenstelsel. Nu hebben we goed zicht op de ECU. Als we de buitenkant van de motorcomputer bekijken, krijgen we al een naar gevoel. De buitenkant van de ECU is helemaal wit uitgeslagen, we zijn benieuwd wat de binnenkant ons biedt.
Na het losschroeven van de ECU werd ons onderbuikgevoel werkelijkheid. Veel componenten waren aangetast door de vocht en enkele printbanen waren vergaan. We besloten eerst te kijken of er misschien een gebruikte ECU beschikbaar is. We kunnen de gegevens van de originele ECU overzetten in een gebruikte ECU. Na een online aanvraag te hebben gedaan, kregen we twee reacties. Beide ECU’s die werden aangeboden, zagen er nog veel slechter uit dan die van ons. Dat was dus ook geen optie. We besloten in overleg met de klant om de originele ECU te gaan repareren.

ECU reparatie

We beginnen met het schoonmaken van de ECU om te zien wat er allemaal door de vocht was aangetast. Zoals we al hadden gezien, waren er een aantal printbanen weg gerot. We zijn begonnen met herstellen van deze printbanen. Na dit te hebben gedaan, gingen we de ECU testen, maar helaas nog zonder resultaat. We meten verder in de computer en meten nog een aantal defecte componenten. Ook deze worden vervangen, maar helaas nog zonder resultaten. We gaaan de auto nogmaals uitlezen en gaan daarnaast de parameters bekijken. Wat ons opvalt, zijn de regelcomponenten van de dieselinspuiting. Denk hierbij aan de brandstofdruksensor, de brandstofregelklep en de verstuivers. We zien dat de waardes niet kloppen en dan met name de brandstofdruksensor. Wanneer we met een externe voeding een spanning op de signaaldraad zetten, komt de parameter niet overeen met de spanning die wij toevoeren. Er gaat dus iets mis in de signaalverwerking. We meten verder in de computer en meten een aantal defecte regelcomponten. Het vervelende is, dat deze componenten alleen defecten meten als ze los zijn gesoldeerd. Wanneer deze componenten nog op de printplaat zijn gesoldeerd, meten deze nog goed. Na het los halen en doormeten van de componenten en het vervangen van de defecte componenten, testen we de ECU nogmaals. Wat ons al direct opvalt, is dat het motorstoringslampje niet meer brandt. De motor loopt stationair stabieler en na het intrappen van het gaspedaal komt het toerental boven de 1500 toeren. We hebben het probleem dus opgelost! Nu alleen nog de echte oplossing, we maken de afvoer van de paravan schoon, waardoor het water weer weg kan.

Heeft u ook een probleem of storing waar u nog geen oplossing voor heeft? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een berichtje naar info@auto-elektrosalland.nl


  • -
Opel-Mokka-12643636-12660714-12647241-12665802-12649905-12654137-12649905-55597953-12655499-55485062-55485066-55597955-55597949-55597951-12659377-ECU-repair-P0641-P0651-P0697-P06A3-P262B-P0246-P0689

Mokkende Opel Mokka

Mokkende Opel Mokka

Recent kregen wij een Opel Mokka 1.4 turbo binnen die niet meer wou starten. We konden de motor computer niet uitlezen en onder de motorkap hoorden we een relais klapperen. Onze eerste gedachte gaat naar een probleem in de voeding.

Eerste diagnose

We beginnen met een eerste diagnose. Als eerst lezen we de auto uit. Wat al snel opvalt, is dat er geen communicatie is met de motor ECU. Bij een niet communicerende ECU en een klapperend relais hebben we eerst de voedingen van de ECU gecontroleerd. Na een schema te hebben opgevraagd bij de technische servicehelpdesk van Hella konden we beginnen met meten. Gek genoeg waren alle benodigde voedingen en massa’s aanwezig op de ECU. De ECU zou dan toch moeten communiceren.

 

Terug naar klapperende relais. Wat we in het verleden wel eens hebben meegemaakt, is dat de microprocessor van de ECU niet goed meer werkt door een kortsluiting in het 5 volt circuit van de motor. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt worden door een defecte sensor. We besluiten de motor ECU los te testen. We sluiten alle benodigde voedingen en massa’s aan, maar helaas zonder resultaat. De ECU communiceert nog niet. Er zit geen probleem in het 5 volt circuit van de auto. Het begint toch echt op een defecte ECU te lijken.

Opel Mokka 12643636 12660714 12647241 12665802 12649905 12654137 12649905 55597953 12655499 55485062 55485066 55597955 55597949 55597951 12659377 ECU repair P0641 P0651 P0697 P06A3 P262B P0246 P0689

Opel Mokka ECU repair

Defecte componenten op de printplaat

We besluiten de ECU los te maken en te meten op de printplaat. Op het oog zien we geen verbrande of defecte componenten. We gaan aan de hand van datasheets de componenten in de motor ECU controleren. We sluiten de voedingen en de massa’s weer aan en beginnen met meten. Na een aantal metingen, merken we dat er een gedeelte van de computer een te lage spanning heeft. Dit veroorzaakt ook het klapperende relais. We maken een noodoplossing, om te kijken wat de reactie van de auto is. Het relais klappert niet meer, maar de auto wil nog niet starten. Ook kunnen we de motor ECU nog niet uitlezen. We zijn op het juiste spoor, even verder zoeken nog. Na een aantal metingen komen we er achter dat een aantal componenten het hebben begeven. Na het vervangen van deze componenten volgt de grote test. We bouwen de computer terug in de auto, lezen de gehele auto uit en zien dat we weer communicatie hebben met de motor ECU. Na het omdraaien van de contactsleutel start de motor ook en slaat aan. Het probleem is weer opgelost. De mokkende Opel Mokka kan de weg weer op, zonder te mokken!.

 

 


Made in Deventer

Category : Nieuws

Auto Elektro Salland

In 2016 is Auto Elektro Salland opgericht door Tijs Wagemans en Noortje Kolkman uit Lettele. Het bedrijf is gespecialiseerd in reparatie en revisies van auto- en camper-elektronica. In de praktijk betekent dit veel reparaties aan printplaten. Het bedrijf is hard gegroeid sinds de oprichting.

Tijs: “We merken dat we een grote en gewilde expertise hebben opgebouwd. Er zijn in Nederland maar een paar bedrijven die reparaties aan printplaten aanbieden.” Dank zij een grote mailing aan alle garage- en camperbedrijven, gecombineerd met een online strategie, is een bestand van ongeveer 450 klanten opgebouwd. Dit bestand groeit wekelijks met enkele nieuwe klanten. Dit is ook niet voor niets. Reparatie van een printplaat is veel goedkoper dan een nieuwe bestellen. Een nieuwe printplaat kost al gauw rond de 5.000 euro, afhankelijk van het type.

Daarnaast kan de herstelde printplaat eenvoudig weer geïnstalleerd worden. Bij een nieuwe printplaat moet alles opnieuw geprogrammeerd worden, wat ook extra tijd en geld kost. Bijkomende is de duurzaamheid: je gooit ook niets weg. Het komt voor dat sommige systemen dermate oud zijn dat reparatie van de printplaat de enige optie is, omdat deze printplaten niet meer leverbaar zijn.

Veel printplaten worden per post verzonden, gerepareerd en weer retour gezonden. De focus ligt op de automotive-klanten.  In toenemende mate worden ook printplaten uit andere systemen naar Auto Elektro Salland verzonden. Tijs: “Een printplaat is een printplaat dus dat maakt ons in principe niet uit. We hebben bijvoorbeeld printplaten voor industriële deuren, landbouwmachines en telefooncentrales gerepareerd.”

Naast veel binnenlandse vraag (o.a. van Forddealers) komen er in toenemende mate buitenlandse klanten naar Auto Elektro Salland.  Zo komen via internet steeds meer klanten uit Scandinavië en Duitstalige landen naar Auto Elektro Salland.  Daarnaast wonen veel Nederlanders (semipermanent) met hun campers in het buitenland en zij weten Auto Elektro Salland ook te vinden.

Toekomst

Auto Elektro Salland wil serieus werk maken van de Duitse markt, gezien de toenemende vraag uit dat land. Een eerste stap is de ontwikkeling van een Duitstalige website.

 

Exportlanden: België, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Spanje, Griekenland, Zweden, Noorwegen.

Tijs Wagemans - Noortje Kolkman

https://www.madeindeventer.com/exportbedrijf/Auto-Elektro-Salland

 


Contact

Auto Elektro Salland
Bathmenseweg 21
7434PW Lettele
0570-551747
info@auto-elektrosalland.nl

Auto Elektro Salland

Bathmenseweg 21

7434PW Lettele (Deventer)

0570-551747

info@auto-elektrosalland.nl